Hur ego kan du vara?

publicerat i inspiration, personligt;

Med handen på hjärtat! Hur många gånger om dagen tänker du på vad andra tycker och tänker om det du gör och säger?

Är det att leva i frihet? Är det att leva i sanning?

Många gånger tror jag att vi gör detta omedvetet. Vi flikar in, kommenterar, slätar över, ändrar oss, struntar i vissa saker, hänger med på vissa saker mm, bara för att vi oroar oss om vad andra kommer tycka om oss.

Jag hamnar själv i dessa fällor dagligen. Jag försöker bli så medveten som möjligt och vara så sann som möjligt mot mig själv och min omgivning men ändå trillar jag dit omedvetet många gånger då vissa beteenden är så inpräntade i min kropp och hjärna.

Är det egoistiskt att bara göra eller säga det man vill? Jag tänker ofta på denna fråga och vänder och vrider på den. Faktum är att de människor jag respekterar allra mest på denna jord är de som är galet ärliga. Och då menar jag i alla situationer. Just i stunden kan denna sanning eller detta sätt kännas "äckligt" äkta och framförallt väldigt ovanligt och osvenskt men vid vidare eftertanke är det precis vad denna värld behöver mer av.

Då "sanningen" alltid är ärlig och kommer från goda intentioner (iallafall hos de människor jag känner som är galet ärliga) så kan det liksom inte bli egoistiskt. Det är när handlingen inte är äkta och sann som den många gånger blir "egoistisk". Detta för att den många gånger grundar sig i att man är rädd för att inte bli omtyckt och därav skippar att vara sann och ärlig.

Jag har diskuterat detta i sommar med flera av mina nära då jag verkligen vill uppmuntra alla i min närhet att vara så ärliga och sanna som möjligt och det är verkligen fantastiskt intressant att exploatera detta tillsammans med människor som man vill expandera livet med.

Detta tankesätt och denna öppenhet gör verkligen livet rikare och så mycket mer äkta ❤️!

Mer äkthet till världen 🙏❤️!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av elinlinuscleo.blogg.se :

Åh va intressant! Jag tänker också på det jätteofta. Påminner mig själv ofta att idag ska jag tänka efter innan jag svarar, inte hålla med alla utan våga säga vad jag tycker... men det är fasen svårt alltså. Men som du skriver älskar jag raka och ärliga människor. Raka rör är underbart... då trivs jag bäst. Va konstigt det är hur man anpassar sig!

Svar: Elin jag tänker att om vi börjar att vara ärliga så hänger fler på. Jag är övertygad om att det smittar av sig. Let us lead the change ❤️
Mia Åström - ÖKAD LIVSKVALITET & MEDVETENHET

Kommentera inlägget här :