Semestern slut? Najs eller bajs 😄?

publicerat i inspiration, livskvalitet;

För många är semestern slut eller på väg att avslutas...

Det är nästintill omöjligt att inte fundera på kommande arbete, kurser, utbildningar mm. Olika åtaganden helt enkelt. Sådant som man "måste" göra för att få lön, klara av barnens skolgång, utveckling och mycket annat.

Mitt i alla dessa tankar brukar ofta små mål göra sig till känna så som att börja träna, komma i form och kanske börja äta bättre mat.

Även om vi många gånger ser fram emot både arbete, barnens aktiviteter och ens egna träning, mm. finns det alltid en massa härliga saker man gör på semestern och som känns nästintill omöjliga att hinna med när allt drar igång efter sommaren.

Normalt sett brukar jag sätta en massa mål. Både arbetsrelaterade, träningsrelaterade och privata. Dessa mål brukar ge mig massor av energi och drivkraft. Men i år får ordet "mål" mig att känna precis som att jag inte skulle vara nöjd där jag är idag. Och det stämmer inte för min sommar har varit grym. Så istället för att hamna i "målträsket" tänkte jag fokusera på allt det goda sommaren erbjudit mig och försöka ta med mig det in i hösten.

Rent konkret menar jag tex:
-Jag tänker försöka fortsätta gå upp före resten av familjen och njuta av morgonens lugn helt själv, innan dagen börjar...
-Jag kommer spontanmeditera när det ges tillfälle för det och behov uppstår.
-Jag tänker spontant gå ut och äta oftare utan att planera.
-Jag tänker träna flera gånger på en dag om jag känner för det och inget alls om andan faller på.
-Jag kommer äta efterrätt en onsdag om jag är riktigt sugen och kanske äta sallad och frukt en lördagkväll om jag känner för det.
-"Tråkigheterna" så som administrativt jobb kommer jag planera till fasta tidpunkter i veckan så resten av dagarna blir friare. Precis som jag gjort i sommar.
-Jag tänker sluta mina ögon flera gånger om dagen och bara lyssna, känna och njuta av stunder exakt som den är.
-Sist men inte minst, jag kommer ta en powernap när det ges tillfälle för det, även om det är mitt i veckan kl. 10 på dagen och sittandes i bilen.
-Jag tänker lämna telefonen i bilen eller hemma när jag är ledig!

Min intention är i så stor utsträckning som möjligt, sudda ut linjerna mellan semester och vanlig termin. Mellan vardag och helg. Mellan morgon och kväll. Och detta ligger inte så mycket i VAD jag gör utan HUR jag gör det....

Så min semester avslutas utan ångest över allt jag inte gjort och allt jag måste göra utan den avslutas med fokus på allt som jag vill ta med från sommaren in i hösten...

Mer om höstens intentioner kommer du kunna lyssna på i min och Leilas podcast - Ett större liv - som du hittar på:

Kommentera inlägget här :